AP waarschuwt reclamebranche!

De Autoriteit Persoonsgegevens is actief. Althans, de AP heeft vorige week met een officiële brief de reclamebranche een waarschuwing gegeven dat ze de AVG waarschijnlijk overtreedt. Wat wil het geval? Reclamebedrijven blijken niet alleen flitsende billboards te plaatsen maar tegelijkertijd met verborgen camera’s  de argeloze voorbijgangers te filmen om aan de hand van hun persoonlijke kenmerken gericht advertenties te versturen.

Denkt u ook weleens: “hè, waarom krijg ik deze aanbieding langs?” Dan is het heel goed mogelijk dat u toevallig langs zo’n filmend billboard bent gelopen. De camera heeft geregistreerd dat u tussen de 30 en 45 jaar oud bent, vrouw of man bent, een blanke of een donkere huid heeft en in elegante of juist sportieve kleding rondloopt. U bent zelfs meer dan 1 keer gefilmd, gewoon omdat u er dagelijks langs komt op weg naar uw kantoor in dezelfde straat. Kortom: de branche weet al veel over u en die kennis is voor veel bedrijven goud waard. Zeker voor adverteerders.

De AP is er duidelijk over in de brief: dit mag niet. Alleen als u als voorbijganger toestemming geeft, en dat is niet zomaar geregeld in het voorbijgaan, kan er sprake zijn van een wettelijke grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens. Anders niet. Een (reclame)bedrijf mag zonder wettelijke grondslag mensen niet herkenbaar in beeld brengen. Het kan alleen een infrarood camera gebruiken, mensen zijn dan niet herkenbaar, om bijvoorbeeld het aantal voorbijgangers te tellen. Meer ook niet.  

Wat is nu de betekenis van de waarschuwing aan de reclamebranche? Bij een volgende overtreding een boete? Ingevolge artikel 58 lid 2 van de AVG behoort de waarschuwing tot de corrigerende maatregelen waartoe de Autoriteit Persoonsgegevens beschikt. ‘Houd er mee op, je maakt waarschijnlijk inbreuk op bepalingen van de AVG!’ Helpt dat niet, dan komen de zwaardere maatregelen: berisping, een andere werkwijze gelasten, een verwerkingsverbod opleggen, opschorting van gegevensstromen naar een ontvanger in een derde land etc. Mocht een reclamebureau doorgaan op de ingeslagen weg, dan kan de actie van de AP oplopen tot aan een fikse geldboete. De reclamebranche heeft een taak om haar leden daarvoor te behoeden. En dat is precies wat de AP beoogde met deze waarschuwing.

door: Ina Brouwer, advocaat